poniedziałek, 14 listopada 2011

Wymiana sprzęgła

Z prespektywy czasu proponuje w trakcie wymiany sprzęgła propopnuje  wymienić od razu simering skrzyni i wału!

W fiacie bravo/a marea z silnikiem 1.4 12V montowane są dwa rodzaje skrzyń:

C 513 charakteryzująca się szerokim 20 zębnym wałkiem zdawczym,
szerokim łożyskiem oporowym i większą tarczą :
średnica zewnętrzna okładzin 200 mm wewnętrzna 137mm oraz osłonami gumowymi półosi z łożyskiem.Cena Valeo 500 zł
C 514 charakteryzująca się wąskim wałkiem zdawczym małym łożyskiem oporowym i małą tarczą średnica zewnętrzna okładzin 190 mm wewnętrzna 134mm.Cena luk 315zł

Do wykonania wymiany potrzebny będzie nam:
klucz specjalistyczny  RIBE ? mm  dostępny np: Beta,
głęboki klucz nasadowy 32mm z długą rączką tzn. 50 cm, 
szwagier lub dobry kolega,
oraz klucze oczkowe, nasadowe i grzechotki z przedłużkami 10,12,13,15,17,19mm
wkrętak, cęgi tnące. 

Mały podnośnik hydrauliczny do 2t stacjonarny 30 zł,  hydrauliczny "żaba" 2t 140zł,oraz dwie kobyłki 2t 2x40zł. 

Rozpoczynamy prace od : 

Luzujemy śruby koła a następnie odkręcamy zapunktowane nakrętki na piastach w przeciwnym kierunku do wskazówek zegara (potrzebny do tego będzie głęboki klucz nasadowy 32mm z długą raczka tzn 50 cm )

Wykręcamy akumulator i jego podstawę akumulatora

Rozłączamy złącze grube konektorowe ( wysuwając trzpień w stronę szyby) oraz towarzysząca wtyczkę.

Czyścimy dokładnie gwint linki sprzęgła i smarujemy środkiem penetrującym.
Linka jest dość droga około 75 zł jeżeli da radę to odzyskujemy ją.
Odkręcamy nakrętkę kluczem 10 mm i plastikową nakrętkę pozycjonującą kluczem 17mm.
Wysuwamy linkę z pancerzem.

Odłączamy przewód masowy skrzyni.
Podnosimy samochód i stawiamy na kobyłkach.


Wypinamy dwa kliny (strzałka czerwona w układzie "V" w kierunku do góry,
następnie zdejmujemy zawleczkę (strzałka czerwona prawy górny róg) i wysuwamy cięgno biegu w kierunku do kabiny. Drugie cięgno z przegubem kulowym podważamy i wypinamy do góry.
Następnie przepychamy cięgna przez otwory przy strzałkach w układzie "V"

wypinamy złącze z czujnika skrzyni

Następnie odpinamy złącze diagnostyczne oraz kabel zasilania z uchwytu ( druga mała zielona strzałka) Odkręcamy trzy śruby (czerwone strzałki) i wysuwamy rozrusznik ( kierunek zielona strzałka). 
Proponuje przywiązać rozrusznik sznurkiem do kolektora dolotowego będzie łatwiej później.

Odkręcamy 4 nakrętki przy kolektorze wydechowym i jedną śrubę pod sondą lambda ( czerwone małe strzałki) oraz wypinamy złącze sondy i czujnika biegu wstecznego ( zielone strzałki)


Luzujemy śruby kolumny ( czerwone strzałki), tak by trzpienie centrujące wyszły z obudowy kolumny 
( zielone strzałki) około 1.5 cm strona lewa i prawa auta




Spuszczamy olej ze skrzyni biegów około 1,7 litra 75w/80.
Śruba spustowa znajduje się z boku skrzyni przy ramieniu sanek.  Klucz to imbus 12mm 

odkręcamy lub zrywamy opaskę z osłony przegubów 


Odkręcamy śruby  teleskopu ( DWIE CZERWONE STRZAŁKI. Na zdjęciu nie ma już kolumny mcpersona by było lepiej widać resztę) należy uważać, by kolumna rozprężając się  nie rozdarła osłony gumowej przegubu półosi rozpręzenie powinno mieć około 3-5 cm).  Odkręcamy i wypinamy drążek kierowniczy (mała strzałka czerwona w kierunku mała strzałka zielona). Odginamy tarcze z bebechami w kierunku do siebie i przodu samochodu (zielona strzałka duza) następnie wypychamy i odginamy półoś z przegubem z piasty w kierunku strzałka niebieska.  
Wyciągamy półoś a otwór po niej w skrzyni zabezpieczamy dużą czystą szmatą tak by
 nic nam tam nie wpadło !!!!!!!
oczywiście powtarzamy to z drugą stroną zawieszenia.

Podstawiamy podnośniki mały hydrauliczny w miejscu łączenia miski olejowej z blokiem silnika pomiędzy wydechem a skrzynią zaraz za małą śrubką (zielona strzałka.)
Podnośnik ruchomy "żaba" w miejscu szwu nieco ku tyłowi skrzyni czewona strzałka). 
Skrzynia C 513 waży około 40 kg.


Po upewnieniu się że silnik dobrze stoi na lewarkach odkręcamy 
poduszkę skrzyni ( zielone strzałki ) a następnie łapę skrzyni ( czerwone strzałki).
Idziemy pod podwozie i tam znajdujemy centralna łapę silnika.
Luzujemy najpierw wszystkie zaznaczone strzałkami śruby. Potem odkręcamy śrubę poduszki ( zielona strzałka) i sruby łapy silnika ( czerwone strałki). 


Odkręcamy blaszkę osłaniajaca koło masowe 3 śruby 10 mm

Tu potrzebny będzie nam juz ktoś do pomocy. Powinien przy pomocy linki holowniczej zabezpieczać nam skrzynie od góry( lina powinna przechodzić w miejscu przytwierdzenia łapy skrzyni biegów).
pozostały nam 4 śruby klucz 17 i  19mm.

Pierwsza od przodu auta.

 
Druga pod rozrusznikiem .

Ostatnie dwie od góry.
Po odkręceniu śrób skrzynia nam nie wypadnie. 
Mysimy ją wysunąć w stronę nadkola a następnie ruchem kombinatora podnosimy o 3-5 cm i przesuwamy do siebie tak by wyjechała  z obszaru sanek.
Należy uważać na przewody z termostatu i chłodnicy aczkolwiek nie polecam ich rozłączać.

Po zdjęciu skrzyni kolega moze isc do domu, a nam wyłania się stary docisk wraz z tarczą sprzegła.
odkręcamy je kluczem specjalnym ribe.
Dobrze jest wydmuchać powietrzem pozostałości starej tarczy ( pyłu) z koła masowego.

Sprawdzamy stan zużycia koła masowego i instalujemy w otworze trzpień centrujący 
dł około 12 cm. 
( Wykonałem go z kawałka rurki o odpowiednim fi 19mm. By dokładnie pasował owinołem go taśmą izolacyjna. Powinien wchodzić w wieloząb tarczy z lekkim oporem.)

Instalujemy nową tarczę wystającymi częściami do siebie.

osadzamy docisk sprzęgła w trzpieniach cętrujących ( zielona strzałka)
i dokręcamy śrubki ( czerwone strzalki, dokręcamy przy użyciu nie dużego ramienia klucza z umiarem!!! ) w kolejności po przekontnej pilnując osiowośc trzpienia cętrującego.
Po dokręceniu wyciągamy trzpień.

smarujemy łożysko wewnątrz i na metalowym pierścieniu widocznym od góry.

 Smarujemy wodzik ( zielona strzałka)
i zakładamy łożysko oporowe tak by dolne ramie wodzika weszło w ucho łożyska ( czerwona strzałka).
następnie przebieramy się i idziemy do domu odpoczywać!!! :P

Następnego dnia dzwonimy po kolegę lub szwagra i idziemy do garażu zakładać skrzynię.

Powinniśmy osadzić ją tak by przed przykręceniem była w odstepie około 2 cm od bloku silnika.
Zwracamy uwagę by silnik i sprzegło było do siebie równoległe. 
Lekko wkręcamy wszystkie cztery śruby tak by zetknęły się ze skrzynią.
Powoli dociągamy skrzynię śrubami Powinna wejsc bez większego oporu. 
Dokręcamy śruby po trochę każdą by cały czas utrzymać równoległość skrzyni do bloku silnika.

Duży opór oznacza, że wałek zdawczy skrzyni nie spasował sie z wielozębem tarczy w tym celu można nieco przekręcić kołem masowym. Wsadzamy śrubokret płaski w zębatkę ( zielona strałka) i zapieramy go o łoże ( czerwona strałka) i delikatnie podwarzamy tak by ruch był nie większy niż 2-3 zeby każdorazowo.

Po załozeniu skrzyni montujemy linkę sprzęgła tak by skok pedału wynosił  14 cm. Regulujemy to  plastikową nakretką kołyskową i dokręcamy śrubę centrująca.

Składamy resztę w odwrotnej kolejności do rozkładania.
Pamiętamy, by na samym końcu zapunktować nakrętki na piastach.
Nakrętki na piastach są jednorazowego użytku tak jak uszczelka kolektora wydechowego. 

3 komentarze:

  1. Profesjonalna robota! Świetnie przygotowany wpis i na pewno wymiana sprzęgła we własnym garażu pójdzie jak po maśle

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń